حقوق مسافر
- دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۳ ق.ظ
بهداشت :
شرکتها و موسسات مسافربری مکلفند نسبت به رعایت اصول بهداشتی و نظافت
محل فعالیت و همچنین وسیله نقلیه و ارایه خدمات مناسب در طول سفر اقدام
نمایند. به ویژه در خصوص توزیع آب آشامیدنی و هر نوشیدنی دیگر و پذیرائی با
مواد خوراکی باید بوسیله ظروف یکبار مصرف و به نحو کاملا بهداشتی انجام
شود
نوشیدنیهایی که در طول سفر به مسافران ارایه میشود باید متناسب
با نوع آنها گرم یا خنک باشند. خوراکیها نیز باید دارای تاریخ مصرف بوده و
هنگام ارایه به مسافرین از تاریخ مصرفشان نگذشته و با روشهای مناسب و
بهداشتی به مسافرین ارایه شوند .
بمنظور رفاه حال مسافرین و در نظر
داشتن سلامت عمومی و جلوگیری از آلودگی هوای پایانهها به هنگام توقف وسایل
نقلیه تحت پوشش شرکتهای مسافربری، رانندگان مکلفند موتور وسیله نقلیه خود
را خاموش نگهدارند .
ایمنی :
استفاده از یک وسیله نقلیه ایمن و سالم حق مسافر است و شرکتها و موسسات
مسافربری موظفند وسایل نقلیهای را برای مسافران بکار گیرند که از هر حیث
سالم باشد و هیچگونه نقص فنی در قسمتهای مختلف خودرو وجود نداشته باشد
رانندگان بایستی از رانندگی بیش از ۸ ساعت در یک سفر خودداری کنند و با سرعت غیر مجاز نرانند.
شرکت مسافربری مسئول است در سفرهایی که بیش از ۸ ساعت بطول میانجامد، حتما به همراه راننده اصلی راننده کمکی نیز اعزام نماید .
نحوه سرویسدهی :
رانندگان اجازه ندارند قبل از رسیدن به مقصد نهایی مسافران را پیاده کنند مگر آنکه مسافران خودشان درخواست نمایند .
شرکتها و موسسات مسافربری مکلفند هرگاه وسیله نقلیه در طول سفر به هر
علت از کار بازماند در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینه اضافی برای مسافرین
نقلیه مناسب را جهت ادامه سفر آنان فراهم نمایند .
شرکتها و موسسات
مسافربری مسئولیت حسن عملکرد کارکنان خود را بر عهده دارند و موظفند از
افراد دارای صلاحیت جهت همکاری استفاده نمایند. پرسنل شرکتها و همچنین
رانندگان و خدمه سرویسها نیز موظفند شئونات و اصول اخلاقی عمومی و اسلامی
را موکدا رعایت نمایند.
شرکتها و موسسات مسافربری موظفند رانندگان
تحت پوشش را مکلف نمایند تا در حین سفر در مکانها و زمانهای مناسب به مدت
لازم برای ادای فریضه نماز و همچنین استراحت و صرف غذا توقف نموده و
همچنین از پخش نوارهای صوتی و تصویری غیر مجاز در داخل وسیله نقلیه خودداری
کنند
انصراف از سفر :
شرکتهای مسافربری موظفند در صورت انصراف مسافر از سفر تا یک ساعت قبل از حرکت وسیله نقلیه ۹۰ درصد از مبلغ کل بلیت و بعد از آن چه قبل از حرکت و چه بعد از حرکت وسیله نقلیه ۵۰ درصد مبلغ بلیت را به مسافر مسترد نمایند و در صورت درخواست مسافر باید بدون دریافت وجه، بلیت مسافر را تمدید نمایند.
تاخیر در حرکت وسیله نقلیه :
شرکتهای مسافربری ملزماند در ساعت تعیین شده در بلیت، با تأمین وسیله نقلیه مناسب، مسافران را به مقصد تعیین شده جابجا نمایند در صورت بروز تاخیر در حرکت، شرکت ملزم به تأمین وسیله نقلیه جایگزین و مناسب میباشد و چنانچه تاخیر بیش از یک ساعت باشد شرکت مکلف است بنا به درخواست مسافر نسبت به استرداد کل مبلغ بلیت اقدام نماید.
پاسخگویی و شکایات :
از سوی شرکتهای مسافربری یک نفر بعنوان مدیر پاسخگویی در محل شرکت یا
دفاتر فروش بلیت تعیین شده است تا در امور سفر به نحو شایسته راهنمای
مسافرین باشد .
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای شکایات رسیده از
سوی مسافرین را پیگیری و با متخلفین برخورد خواهد کرد. شما میتوانید موارد
را به همراه مدارک لازم از جمله بلیت یا تصویر آن و شرح مکتوب شکایت جهت
رسیدگی به سازمان ارایه نمایید .
اشاره به آدرس – شماره تلفن – شماره پلاک وسیله نقلیه، مسیر سفر و تاریخ سفر فراموش نشود
صندوقهای انتقادها و پیشنهادات مستقر در محل سکوهای سوار و پیاده شدن و
دفاتر فروش بلیت پل ارتباطی بین مسافران و شرکتهای مسافربری است و شما
مسافر محترم میتوانید از این طریق یا آدرس اینترنتی WWW.RMTO.IR و یا
مراجعه به ادارات استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ما را از نقطه
نظرات، انتقادات، شکایات و پیشنهادات خود بهرهمند سازید.
همچنین شما می توانید نظرات،پیشنهادات،انتقادات و شکایات خود را به سامانه پیام کوتاه شرکت مسافربری گیتی پیما بوکان ارسال نمایید.
ساماه پیام کوتاه :
30002659170077
تلفن تماس :
09354560545اطلاع رسانی :
شرکتهای مسافربری موظفند قبل از آغاز سفر اطلاعاتی از قبیل مدت زمان سفر مسیر حرکت
زمانهای توقف – نام راننده و خدمه – نوع وسیله نقلیه و وضعیت امکانات رفاهی
موجود در وسیله نقلیه را به اطلاع مسافران برسانند .
توشه همراه مسافر :
در صورتی که
مسافران درخواست نمایند، یک ساعت قبل از ساعت حرکت ( ساعت مندرج در بلیت )
شرکت مسافربری بایستی توشه آنها را تحویل بگیرد و تقبل نماید. سپس نشان
شماره دار دو تکه مخصوص توشه را به هر یک از قطعات توشه نصب کند، و قطعه
دوم آنرا به مسافر تحویل دهد. همراه داشتن تا ۲۰ کیلوگرم توشه برای هر نفر
رایگان است، و به ازای هر کیلوگرم توشه اضافی دو و نیم درصد نرخ پایه بلیت
از مسافر دریافت می شود. حمل توشه در داخل اتوبوس و همچنین حمل هر نوع
کالای تجاری توسط اتوبوس ممنوع می باشد. شرکت مسافربری مسئول حفاظت از توشه
های تحویلی مسافران است .
حقوق مسافر :
الف : مسافر گرامی :
بلیت مسافرتی که از جانب شرکت حمل و نقل برای شما صادر می شود در حکم
قرارداد حمل فی ما بین شما و آن شرکت بوده و بر اساس آن کلیه مسئولیتهای
سفر بعهده شرکت مربوطه می باشد و شرکت در قبال آن مسئول و در برابر شما
پاسخگو خواهد بود.
ب: کلیه سرنشینان وسایل نقلیه برون شهری تحت پوشش
شرکتهای حمل و نقل مسافربری در مقابل حوادث رانندگی نزد یکی از شرکتهای
بیمه شدهاند و در صورت وقوع حادثه شرکت بیمه در حد تعهدات خود خسارات
وارده را جبران خواهد نمود. این در حالی است که وسایل نقلیه شخصی پلاک سفید
دارای چنین مزیتی نمیباشند.
پ : وسایل نقلیهای که تحت پوشش شرکتهای مسافربری قرار می گیرند غالبا اتومبیلهای جدید با عمر بسیار کمی هستند که علاوه بر فراهم نمودن راحتی بیشتر برای مسافرین، مشکل فرسودگی و بالا بودن احتمال تصادف را نیز ندارند. برخلاف این موضوع غالب سواریهای شخصی پلاک سفید که در محورهای برون شهری اقدام به حمل مسافر مینمایند بسیار فرسوده بوده و سفر با آنها بسیار خطرناک است.
ج : یکی از مزایای سفر از طریق شرکتهای حمل و نقل آن است که در صورت مفقود شدن وسایل شخصی و یا ایجاد نارضایتی شما میتوانید به شرکت مربوطه مراجعه کنید و در صورت پیدا شدن وسیله خودتان آن را باز پس گیرید و یا نسبت به مورد شکایات خود اقدام لازم را بعمل آورید ولی در وسایل نقلیه غیر عمومی معمولا چنین امکانی وجود ندارد و یا به سختی میسر میگردد.
ج : در وسایل نقلیه عمومی بین شهری که تحت پوشش شرکتهای حمل و نقل مسافربری قرار دارند چنانچه با موارد نامطلوب یا شرایط نامساعدی برخورد نمایید میتوانید شکایات خود را به انجمن صنفی و یا اتحادیه تعاونیهای مسافربری منعکس نمایید بدیهی است که تشکلهای صنفی ذیربط به شکایات مربوطه رسیدگی خواهند نمود. سازمانهای استانی و ادارات کل حمل و نقل و پایانههای استانها نیز بر عملکرد شرکتها نظارت و اشراف داشته و در صورت تخلف با متخلفین برخورد خواهند نمود.
ح : شرایط اتوبوس ویژه عبارت است از حداکثر عمر ۱۰ سال – حداقل فاصله صندلی ۸۰ سانت با زاویه خواب ۱۸ درجه، دارای سیستم صوتی و تصویری مناسب، دارای کولر و بخاری آماده بکار و ارایه نمودن نوشیدنیهای سرد و گرم و جراید .
خ: در حال حاضر صدور صورت وضعیت برای اتوبوسهای دارای سال ساخت ۱۳۵۸ و پایین تر ممنوع میباشد و تردد اینگونه وسایل نقلیه بعنوان وسیله نقلیه عمومی مسافربری در راههای بین شهری ممنوع میباشد
د : قبل از تصمیم به مسافرت، نسبت به برنامهریزی زمان سفر، شناسایی شرکت مسافربری و نحوه تهیه بلیت اقدام نمایید. آسایش خاطر در مسافرت فقط با برنامهریزی قبلی امکان پذیر است. بنا بر این برای سفرهای خود برنامهریزی نموده و و بلیت خود را از دفاتر فروش بلیت سطح شهر شرکت تهیه نمایید . ( بوکان : بلوار سربازان گمنام نرسیده به دامپزشکی ترمینال قدیم تهران ./ خیابان مولوی شرقی جنب لوازم خانگی سلیمی )
- ۹۴/۰۷/۱۳